Aselec

18000 km recorreguts amb motor elèctric

L’aposta pel motor elèctric

Al febrer del 2018, ASELEC va adquirir un vehicle elèctric marca Renault ZOE, com una aposta de l’Associació per a donar visibilitat dels beneficis de la mobilitat sostenible per a la descarbonització i com a impuls al sector elèctric i de les telecomunicacions, si bé és cert que aquesta aposta no haguera sigut tan decidida de no ser per les ajudes per a la mobilitat elèctrica a les quals vam poder acollir-nos atés que els preus de compra encara són elevats en comparació amb vehicles de combustió.

Les ajudes

En el nostre cas, en aquell moment vam poder accedir a les ajudes del Pla Movalt del Ministeri de Transició Ecològica per a l’adquisició del vehicle, per les quals vam obtindre un descompte sobre el preu de compra del vehicle de 4.300€, i d’altra banda també ens vam poder beneficiar de les ajudes de l’Institut Valencià per a la Competitivitat Empresarial IVACE per a la instal·lació de punts de recàrrega, la qual cosa va suposar un estalvi de 976,5€.

La divulgació

El vehicle que està sent utilitzat pel personal de l’Associació i en major mesura pel seu agent comercial, és el nostre estendard i carta de presentació en tots els esdeveniments que organitzem.

Ha sigut prestat a diversos Ajuntaments dins del cicle de jornades sobre canvi climàtic i energia sostenible organitzades juntament amb l’àrea de medi ambient de la Diputació de València, la qual cosa ha ajudat en molts casos al fet que els Consistoris es decidisquen a apostar per l’adquisició de vehicles elèctrics per a les seues flotes i instal·lar punts de recàrrega.

És de vital importància que les entitats públiques aposten per la mobilitat elèctrica i la facen visible perquè la ciutadania assumisca que els vehicles elèctrics ja formen part de la nostra societat.

Encara que hi ha punts que poden ser un desavantatge respecte als vehicles de combustió, tals com el preu d’accés, l’escassa xarxa de punts de recàrrega o l’autonomia, en la part positiva tenim menor contaminació acústica, quasi zero emissió de gasos d’efecte d’hivernacle i un manteniment molt més barat que en estudis recents, sense tindre en compte ajudes, portaria a igualar el preu de compra als 80.000Km.

La recàrrega

En el moment en què adquirim el vehicle no disposàvem de plaça de garatge i d’un punt de recàrrega on poder connectar diàriament el vehicle, per la qual cosa vam haver de planificar les rutes depenent de la xarxa actual, encara bastant escassa en la nostra zona, la qual cosa ens creava certa dificultat en l’ús diari. Una vegada vam tindre instal·lat un punt de recàrrega en una plaça de garatge pròpia, la llibertat de moviment va ser pràcticament total ja que les recàrregues es realitzen diàriament a la nit i al matí següent disposem de la bateria totalment carregada.

La tarifa elèctrica contractada per al subministrament del punt de recàrrega és de discriminació horària, amb el que estalviem molt programant la recàrrega del vehicle en la seua horària vall.

L’autonomia

En quant a autonomia, en el cas del nostre vehicle amb una bateria de 40 Kw de capacitat, per a un ús mixt, ciutat-autovia, la mitjana està sent de 277Km. Evidentment això ens obliga a ús de rodalia i utilitzar vehicles de combustió per a trajectes llargs. Però, si tenim en compte que la mitjana de distància recorreguda per un usuari a Espanya no supera els 60Km, amb aquesta autonomia tenim més que suficient per a l’ús quotidià.

L’experiència al volant

L’experiència al volant en el nostre cotxe elèctric no pot ser més satisfactòria. L’absència de sorolls i un canvi de marxes automàtic i totalment continu fan que la conducció siga tan suau com la seda. La primera impressió de tot aquell que ho prova és que en conduir-ho estàs viatjant al futur. Un futur que ja és present.

Les emissions de CO2

Fins hui hem recorregut 18.000Km amb el nostre Renault ZOE, amb un consum total d’energia de 1.250 Kw, és a dir 14,4Kw de mitjana cada 100Km. Si usem la calculadora d’emissions de CO2 que trobem en la web del Ministeri de Transició Ecològica veiem que amb aquesta distància recorreguda haguérem emés 2.970Kg de CO2 a l’atmosfera anant amb un vehicle dièsel i solament 437,5Kg emesos pel nostre vehicle degut a la generació del *mix elèctric. Per tant hem evitat l’emissió de més de 2,5 tones de diòxid de carboni.

Veient en perspectiva, al cap d’un any i mitjà d’ús, la decisió de pujar-nos al cotxe elèctric en *ASELEC no va poder ser més encertada.

Carlos Sánchez Torres
Secretari Tècnic ASELEC

FENIE FIECOV Colaboradores ASELEC Fenie Energía Generalitat Diputació de València IVACE U.E. Fundación Fenie Energía