ASELEC confia en la juventut com a nova força laboral front al repte de la transició energètica
Instal·lació i manteniment, electricitat i electrònica, mecànica i així una llarga llista, són alguns dels cicles de Formació Professional (FP) amb major eixida professional, amb uns nivells d’inserció i, en alguns casos, també de salaris, molt per damunt de la mitjana; fins i tot en alguns casos de graus universitaris.
Com s’ha demostrat, els països més avançats i competitius han efectuat una gran inversió en FP, encara que a Espanya en molts casos es té equivocadament una mala percepció social. Tenim un excés de titulats universitaris i ens falten professionals amb formació pràctica i competències en sectors d’alta demanda com és l’energètic.
Les dades són evidents. L’European Skills Índex indica que Espanya es troba entre els tres pitjors països, junt a Grècia i Itàlia, en el rànking comunitari en termes de competències desenvolupades front a les necessitats competencials del mercat de traball. Podem posar encara més dades sobre la taula, encara que la majoria de les empreses associades en ASELEC són conscients d’aquesta situació perquè ho pateixen directament davant les dificultats de trobar mà d’obra qualificada per a dur a terme els projectes i instal·lacions. És un problema que conec de primera mà a través de les pimes del sector a les quals assessore.
Malgrat això, hem de ser optimistes i podem tindre raons per a això. El 2022 serà un any clau per a la transició energètica i les incerteses macropolítiques no fan més que obligar-nos fer les coses com més prompte millor amb la participació de professionals d’altres àmbits de la ciència.
ASELEC COMPROMESA AMB EL FUTUR DE LAS NOVES GENERACIONS INSTAL·LADORES
Com és habitual des de 2016 recentment ASELEC es va reunir amb més de 20 IES de la província de València en les instal·lacions del centre de formació de FEMEVAL a Alaquàs. Trobada que només es va veure interromput de manera presencial durant 2020 i 2021 per les restriccions contra la COVID 19, encara que si es va realitzar de manera telemàtica.A Alaquàs, la gran representació dels diferents IES formada per professors, tutors i fins i tot algun director de centre, es va debatre sobre les diferents problemàtiques de les Formació Professional.
En primer lloc, es va evidenciar la crisi vocacional que ja percebem en els últims anys per les disciplines tècniques entre els alumnes de l’ESO i la necessitat de fer campanyes que posen en valor l’atractiu desconegut per l’alumnat i les seues famílies. El considere especialment important, ja que el sector de l’energia i especialment, les energies renovables i les telecomunicacions estan en plena expansió. Les perspectives i les garanties de treball qualificat que trobarà l’alumnat que curse cicles mitjans i superiors en electricitat, electrònica, EERR,s i telecomunicacions són especialment interesantes.
La jornada va servir per a compartir impressions entre els assistents, entre els quals el President de ASELEC, Rafael Castillo, el Secretari Tècnic, Carlos Sánchez i l’Assessor Estratègic de ASELEC, Juanjo Català, van aportar el seu punt de vista sobre l’actualitat i iniciatives de l’associació en la seua col·laboració amb els IES de la província de València per a enguany. Destacat entre les accions previstes l’II Premi Sergio Pomar, que, respecte al la seua primera edició en 2021, passa d’una a quatre modalitats.
Una altra de les accions presentades van ser les conferències d’orientació professional impartides per ASELEC per a l’alumnat d’aquells centres que les sol·liciten i les trobades comarcals amb les empreses associades. D’altra banda, també es va debatre sobre la proposta de participació en el Concurs Nacional de Joves Instal·ladors organitzat per la Federació Nacional “FENIE” que se celebrarà entre el 15 i 18 de novembre en la fira de MATELEC a Madrid.Finalment, els participants van poder conéixer les instal·lacions recentment ampliades del centre de formació de la Fundació FEMEVAL, contemplant possibles acords de formació contínua dels nous professionals procedents dels seus respectius centres educatius.