Aselec

ASELEC visita les instal·lacions fotovoltaiques construïdes pels alumnes d’EPLA

  • ASELEC va conéixer en profunditat el projecte desenvolupat per l’equip docent i l’alumnat de Formació Professional de les Escoles Professionals Luis Amigó
  • Aquest projecte d’Aprenentatge-Servei EPLA SOLAR ENERGY suposa una clara aposta pel sector i una mirada al futur

ASELEC va visitar dimarts passat les instal·lacions de les Escoles Professionals Luis Amigó (EPLA) de Godella per a conéixer en profunditat el projecte d’Aprenentatge-Servei EPLA SOLAR ENERGY, desenvolupat per professorat i alumnat de Formació Professional del centre durant el curs 2020-2021.

Una ambiciosa iniciativa en el qual l’energia i visió de futur i la passió i lliurament dels i les estudiants s’han convertit en la clau de l’èxit. El treball de EPLA SOLAR ENERGY va ser inaugurat el passat 10 de setembre amb la presència de representants del món educatiu i social.

Rafael Castillo, president d’ASELEC, i Carlos Sánchez, secretari tècnic de l’associació, van ressaltar el valor d’aquesta mena d’idees. “Es tracta, sens dubte, d’un exemple per a altres centres i per a les autoritats educatives. Aquest projecte permet una millor formació, més orientada a la realitat del món laboral”, va comentar Rafael Castillo.

Carlos Sánchez va assegurar que “la pretensió d’ASELEC és donar mostra d’aquests projectes, que són un referent i totalment extrapolables a altres centres”. “És una aplicació real i de futur”, va concloure.

Juanjo Catalán, assessor estratègic d’ ASELEC, va destacar la versatilitat d’aquesta mena d’iniciatives. “Amb aquest projecte, l’alumnat aprén a aplicar variables que després haurà de tindre en compte en la vida real”, va assenyalar.

EPLA SOLAR ENERGY: una clara aposta per les sinergies

Encara que la construcció i posada en marxa de les instal·lacions de plaques fotovoltaiques va ser desenvolupada per l’alumnat de 2n curs de CFGM en Instal·lacions Elèctriques i Automàtiques, va comptar amb la col·laboració de docents i estudiantat de la resta de titulacions de Formació Professional amb les quals compta EPLA.

Vicente Martí, director de Formació Professional de les Escoles Professionals Luis Amigó, va posar en valor les sinergies fomentades gràcies a aquesta iniciativa. “Hem aconseguit que cada titulació incorpore el projecte dins del temari de les seues assignatures”, va precisar.

A més de convertir-se en una planta fotovoltaica que transformarà el centre en un col·legi molt més sostenible i compromés amb el medi ambient, aquesta idea ha permés la creació d’una aula permanent a l’aire lliure en la qual l’alumnat podrà desenvolupar d’una forma més pràctica tot l’aprés en l’assignatura d’Instal·lacions solars i fotovoltaiques, pertanyent al CFGM d’Instal·lacions elèctriques i automàtiques. 

“Valorem aquesta iniciativa com una cosa extraordinària. No sols per ser pioner, sinó perquè penses en la formació de l’alumnat. El dia en què hagen de veure’s en una situació similar, els resultarà familiar. Els hem tret de l’aula i mostrat com es fan les coses”, va comentar Martí.

Actualment, les instal·lacions subministren electricitat a dues dels edificis del complex educatiu i a la nau de tallers de Formació Professional. “Una inversió que serà amortitzada, en principi, en un període de 6 o 7 anys”, va aclarir Antonio Pérez, director del departament d’Electricitat i Electrònica.

Aquestes instal·lacions fotovoltaiques han evitat, en poc més de 6 mesos, l’emissió de 7,27 tones de CO₂, l’equivalent a la plantació de 10 arbres. A més, l’energia acumulada es xifra en quasi 15.300 kWh des de la seua posada en marxa.

La implicació de les i els estudiants ha sigut essencial. José Pedro Fernández i María Calpe van ser dos dels protagonistes d’ EPLA SOLAR ENERGY.

“Que un alumne tinga accés en el seu propi centre a fer una instal·lació d’aquest tipus és perfecte. Aprens, treballes amb enginyers professionals… M’ha servit de molt i estic segur que em serà molt útil en el futur”, va assegurar José Pedro.

“El que més em va agradar va ser treballar amb tots els meus companys i amb els professors. Em quede amb tot el treball en equip. Gràcies a això hem aprés moltíssim sobre el sector dels panells solars”, va recordar María.

Un pla que ha donat ales al centre per a continuar per la mateixa senda d’innovació i creixement. “Tenim 3 noves iniciatives preparades i 5 més en cartera. Volem presentar-nos a concursos a nivell nacional amb un objectiu clar: posar en valor la gran labor del nostre equip docent”, va concloure el director de Formació Professional.

FENIE FIECOV Colaboradores ASELEC Fenie Energía Generalitat Diputació de València IVACE U.E. Fundación Fenie Energía