Aselec

Els alumnes d’EPLA creen una instal·lació fotovoltaica per a fer el col·le autosuficient

El projecte d’Aprenentatge Servei EPLA SOLAR ENERGY permetrà estalviar 7500 litres de petroli a l’any gràcies a la planta fotovoltaica instal·lada pel propi alumnat.

La Formació Professional en EPLA torna a estar d’enhorabona. Divendres passat 10 de setembre es va donar llum verda al projecte EPLA SOLAR ENERGY, amb la inauguració d’una planta fotovoltaica que convertirà el centre en un col·legi molt més sostenible i compromés amb el medi ambient.

Els 132 mòduls fotovoltaics (plaques solars) instal·lats en la coberta de l’edifici d’FP/Batxillerat generaran uns beneficis equiparables a la plantació de desenes d’arbres, la qual cosa comportarà l’estalvi d’uns 7500 litres de petroli a l’any i s’evitarà l’equivalent a la contaminació anual de 70 vehicles.

A l’acte d’inauguració van assistir representants del món educatiu i social com l’inspector d’educació, Salvador Colomar, que no va dubtar a afirmar: “EPLA sempre deixa empremta en la vida dels seus alumnes”.

Cristina Ortiz de Guinea, responsable de l’àrea de pedagogia dels Col·legis Amigó va voler acompanyar als alumnes en la inauguració del projecte definint-lo així: “EPLA SOLAR ENERGY és un clar exemple de la combinació entre FP i Aprenentatge Servei: aprendre a fer, donant un servei als altres”

L’alcaldessa de Godella, Teresa Bueso, al costat de la regidora d’ocupació, comerç, mercats i participació ciutadana, Lupe Rodríguez, també van ser presents. “Des de l’ajuntament de Godella ens agradaria donar l’enhorabona a tota la comunitat educativa per apostar per aquest projecte que compleix amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible i per la gran experiència que suposa per a l’alumnat en la seua formació”, declarava Bueso després de la visita a la planta fotovoltaica.

El president d’ASELEC (Associació d’Empresaris Instal·ladors Elèctrics, Telecomunicacions i Energies Renovables de València), Rafael Castillo, va qualificar el projecte com a “exemplar”: “Vivim en un món cada vegada més elèctric amb moltes oportunitats de treball. Per això, la principal necessitat de les empreses és comptar amb treballadors qualificats, com ho seran aquests alumnes quan accedisquen al mercat laboral”. Castillo afirmava que el sector compta amb un 100% d’ocupabilitat.

El projecte que va començar a gestar-se en 2020, es va desenvolupar durant el passat curs escolar gràcies al treball de l’alumnat de 1r i 2n del cicle d’Instal·lacions elèctriques i automàtiques (IEA). Al voltant de 100 alumnes van poder aprendre la instal·lació de mòduls, cablejat i connexions, molt més allà del llibre de text. Però el projecte no finalitza ací. La major part de les plaques que formen la instal·lació estaran produint energia permanentment, mentre que un xicotet grup d’aqueixos mòduls formaran part de l’aula-taller que s’ha dissenyat perquè els alumnes puguen realitzar pràctiques d’energia solar fotovoltaica curs rere curs.

A més dels beneficis mediambientals, ha de tindre’s en compte l’impacte que aquest projecte ha tingut i tindrà en l’alumnat, ja que han aprés la importància de la prevenció i la seguretat en treballar amb components elèctrics canviat els exercicis i càlculs hipotètics per treball real. I el més important, han sigut protagonistes del canvi social i mediambiental que s’ha produït gràcies al treball en equip i en aprendre “ fent”.

El director general d’EPLA, Eduardo García, va voler donar l’enhorabona a l’equip impulsor del projecte EPLA SOLAR ENERGY destacant la labor de l’alumnat: “Aquesta és la nostra aposta pel medi ambient, la nostra aposta per l’aprenentatge-servei, la nostra aposta per la formació, la nostra aposta pel present i pel futur del nostre alumnat”.

Galeria de fotografies de la inauguració i de diferents fases del projecte.

FENIE FIECOV Colaboradores ASELEC Fenie Energía Generalitat Diputació de València IVACE U.E. Fundación Fenie Energía