PREE I MOVES II, claus per a ajudar el sector de l’electricitat en el camí cap a la recuperació verda
Fa una mica més d’un any, Europa es va comprometre amb aconseguir la neutralitat climàtica en 2050. Abordar aquest compromís passa per canviar la forma en la qual utilitzem l’energia – responsable del 80% de les emissions de gasos contaminants – i, per això, cada vegada són més les administracions que posen en marxa mesures i regulacions. Exemple d’això és el Pla Nacional Integrat d’Energia i Clima (PNIEC) 2021-2030 que el Govern espanyol va posar en marxa alineat amb les directives europees.
A aquest escenari d’urgència climàtica, en el primer trimestre de 2020 sumem un nou desafiament, la pandèmia per la COVID-19, que, lluny de rebaixar la necessitat de protegir el medi ambient, l’ha posada encara més de relleu. Si volem eixir d’aquesta crisi, hem de fer-ho posant la sostenibilitat en el centre de qualsevol estratègia. Aquesta és la idea que subjau després del mecanisme temporal Next Generation EU desenvolupat per la UE i que, en el cas d’Espanya, es tradueix en una injecció de 140.000 milions d’euros, prop de la meitat en forma de subvencions, a invertir entre 2021 i 2027.
Més eficiència i sostenibilitat per als sectors edificis i transports
Amb l’objectiu d’impulsar aquestes ajudes, i sabent que edificis i transports són l’origen de gran part de les emissions de CO₂, el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITECO) i l’Institut per a la Diversificació i Estalvi de l’Energia (IDAE) van llançar dos plans de subvencions, el Programa de Rehabilitació Energètica d’Edificis (PREE) i el Programa MOVES II d’Incentius a la Mobilitat Eficient i Sostenible.
El primer regula les ajudes per a la rehabilitació energètica dels edificis existents i té una dotació inicial de 300 milions d’euros procedents del Fons Nacional d’Eficiència Energètica. El PREE ofereix ajudes directes de fins al 80% a actuacions de millora de l’eficiència energètica de l’envolupant tèrmica de l’edifici, de les instal·lacions tèrmiques i/o de les instal·lacions d’il·luminació en edificis construïts abans de 2007, sempre que la rehabilitació millore en, com a mínim, una lletra respecte a la inicial. Els beneficiaris poden ser, entre altres, persones físiques o jurídiques, privades o públiques, propietàries d’edificis.
D’altra banda, el Programa d’Incentius a la Mobilitat Eficient i Sostenible (MOVES II) s’enfoca, principalment, als vehicles elèctrics i les energies renovables i, a més d’ajudes a la compra de vehicles d’energies alternatives i a la implantació de sistemes de préstecs de bicicletes elèctriques i de mesures de mobilitat sostenible al treball, inclou subvencions per a infraestructures de recàrrega de VE. En aquest últim cas, són subvencionables els costos del projecte, l’obra civil, els costos d’enginyeria i direcció d’obra del cablejat i la seua instal·lació, des del quadre elèctric final del qual deriva el circuit fins al punt de connexió on es connecta el vehicle per a la recàrrega, que també és subvencionable. Així mateix, el pla contempla el sistema de pagament integrat en l’estació de recàrrega, la senyalització de les estacions de recàrrega i el sistema de gestió, control i seguretat. Professionals autònoms, persones físiques, comunitats de propietaris o empreses privades són alguns dels perfils que poden optar a aquestes ajudes.